Dovolená na pronajaté lodi

Plavba po moři se sebou přináší nepopsatelný pocit svobody, který Vám pomůže odpoutat se od strastí všedního života. Záleží jen na Vás, jak chcete Vaši dovolenou na lodi - plachetnici, motorovém člunu nebo katamaránu prožít. Může být dobrodružná, adrenalinová nebo vyloženě odpočinková. Můžete strávit večer u svíčky a vína na palubě lodi, nebo posedět s přáteli v odlehlé stylové hospůdce s grilem, kde se právě připravují čerstvě ulovené dary moře. Můžete kotvit u městského mola, které pulsuje nočním životem, nebo si vybrat zapomenutou ostrovní zátoku...
Nevlastníte kapitánský průkaz? Nevadí, loď si lze pronajmout i s kapitánem nebo se kapitánem můžete na našem kurzu rovnou stát. Rádi Vám poradíme.
 


Kdy začít s přípravami na pronájem-charter lodě:

Optimální je objednat loď ještě před koncem starého roku. Jednak většina provozovatelů poskytuje na objednávky do konce roku slevu kolem 10-20%, jednak máme podstatně větší jistotu, že loď, kterou chceme objednat, je volná. V neposlední řadě máme podstatně více času na řešení případných nepředpokládaných situací. Pokud tento termín prošvihneme, i nadále platí pravidlo čím dříve, tím lépe.

Jinou variantou je "last minute". Je však nutno počítat s rizikem ve formě zůženého výběru dostupných lodí. Mohou nastat i problémy se sestavením posádky na poslední chvíli.

Taky je potřeba zvážit, máme-li k dispozici svého vlastního skippera (kapitána) nebo zvolíme skippera nájemného. Uvedené úzce souvisí jednak s celkovým rozpočtem a jednak s počtem lidí, kteří pojedou s Vámi. Naše společnost nabízí služby českých nájemných skipperů za cenu 10 až 12 tis. Kč na týden.

Volba termínu:

Zde vystupuje několik faktorů :

1. Účel plavby (plachtění, koupání, potápění, historické památky a pod.). Pro samotné plachtění je optimální doba na jaře a na podzim. Ještě není příliš teplo, je zde méně plavidel, více fouká a pronájem je levnější. Z hlediska koupaní lze využít období od června do konce září. Pro návštěvy kulturních památek je vhodná kterákoliv jiná doba kromě letních prázdnin. V letních měsících jsou maríny často přeplněny.

2. Vyladění termínu na volno v práci apod. pro všechny účastníky plavby (nemusí být vždy jednoduché).

3. Dostupný rozpočet.

4. Nároky, odolnost a zkušenosti posádky.

5. Dostupnost vhodné jachty ve zvolené lokalitě - maríně.


Sestavení posádky jachty:

Obecně lze říci, že čím více lidí,tím menší náklady na osobu, takže například v období kolem poloviny května lze bez problémů pořídit pronájem lodě pro 6 až 8 členů posádky v přepočtu na osobu za 166-125 EUR ( čili necelé 4 tis. Kč na týden - naproti tomu v srpnu může cena pronájmu vyšplhat na dvojnásobek). Ideální je zvolit počet členů posádky shodný s počtem lůžek v kajutách. Pokud se rozhodnete obsadit i lůžka v hlavní kabině jachty, bude to již trochu na úkor prostoru, kterého na lodi nebývá vždy dostatek.

Při sestavování členů posádky (zde malá rada : za člena posádky považujte až toho, kdo vám uhradí poměrnou část zálohy) vybírejte zejména lidi ne přehnaně náročné a hlavně nekonfliktní. Výborné je,pokud se všichni vzájemně znají, ale tento požadavek nelze často dodržet. V tom případě je vhodné, aby alespoň organizátor plavby měl možnost se se všemi předem seznámit. Plavební zkušenosti posádky by měli odpovídat jednak lodi, předpokládanému stavu moře a počasí, náročnosti trasy a jednak zkušenostem samotného skippera.


Samotné objednání lodě:

Vybrání poměrné částky zálohy na pronájem lodě od všech členů posádky : lze řešit i dodatečně s rizikem, že někdo z "rodinných" důvodů odmítne účast.

Úhrada zálohy : 50% z ceny pronájmu lodě do týdne od objednání. Lze platit buď přímo v EUR, nebo v Kč dle předem domluveného kurzu.

V mezidobí je dobré si udělat navigační plán trasy, kterou hodláme plout vč. variantních řešení.


Úhrada doplatku:

Zbylá část ceny nájmu lodě - nejčastěji 4-6 týdnů před vyplutím.


Vystavení předběžného "seznamu posádky" vč. místa a datumů narození a čísla pasu.

Nakoupení zásob

Výměna valut:

Lze i na místě, ale je dobré mít něco vždy se sebou : v případě Chorvatska berte přímo chorvatské Kuny, Eura jsou rovněž často použitelné. Vhodným řešením je rovněž výběr Kun přímo z bankomatu v Chorvatsku - závisí samozřejmě na poplatcích u Vaší banky.


Odjezd

Uhrazení kauce/depozitu:

(vratná záloha placena nejčastěji v hotovosti v EUR nebo blokací na platební kartě. viz "kauce" ). Přejímka lodě a nezbytná administrativa v maríně, případně úhrada jiných poplatků (registrace k pobytu, transit log, závěrečný úklid), pokud jsou.

Přejímka lodě

Vyplutí:

Obvyklá oficiální doba je 17:00 v sobotu, nebývá ale problém vyplout kolem 12:00. Vše záleží na rychlosti místních zaměstnanců, kteří musí loď vyčistit a zkontrolovat po předcházejícím charteru.


Návrat do maríny:

Oficiální doba vrácení lodě je 9:00 opět v sobotu. Obvykle se ale připlouvá už v pátek. Jistíte se tak,že se pár hodin před navrácením lodě, nevyskytnou nějaké problémy. Pobyt v domovské maríně není zpoplatněn a vždy je tam nějaká restaurace k oslavě ukončení plavby.
 

Odevzdání lodě + vrácení kauce


Celková kalkulace nákladů

- cena lodi / počet lidí

- cena paliva / počet lidí

- poplatek za maríny nebo městská mola či placené boje / počet lidí

- přihlášení k pobytu a pobytová taxa (7Kun / 1 EUR) na den a osobu - platí se v maríně před vyplutím.

- cesta k moři (dle km) + poplatky za dálnice / počet lidí v autě

- konzumace v restauracích

- nákup zásob doma

- skipper (pokud nevlastníme vlastní licenci nebo si ještě nejsme zcela jisti svými schopnostmi), do těchto nákladů je potřeba zahrnout i stravováni skippera, kde je standardem, že posádka skippera živí. Český nájemný skipper stoji cca : 9 až 15 tis. na týden

- u většiny provozovatelů plavidel se často platí ještě závěrečný úklid (obvykle kolem 80-150 eur)

- dodatečné příplatky za nadstandard: pojištění kauce, spinakr,přívěsný motor a pod. Zde se rovněž nabídka liší u konkrétních lodí (resp. v našem případě provozovatelů v konkrétních marínách), proto i tento fakt je vhodné uvážit, protože někteří provozovatelé poskytují např. přívěsný motor ke člunu zdarma, nebo mají stání v marínách za polovinu ceny a pod.